Onlinewerkrooster | 5 tips voor gezonde gerechten op jouw kaart!

5 tips voor gezonde gerechten op jouw kaart!

Gezond eten wordt een steeds belangrijkere missie in de horecasector, denk aan Greenway onze klant die vestigingen heeft in Antwerpen, Gent en Leuven. De populariteit van gezonde voeding neemt toe en het is zonde niet mee op de kar te springen van deze trend.
Lees hieronder hoe je de gerechten op jouw eigen kaart een gezonde toets kunt geven!

Tip 1 : Meer groenten

Groenten worden vaak als bijgerecht gezien, echter wanneer je naar het advies van voedingsraad kijkt dienen ze toch de helft van jouw bord in te palmen. Je kan als restaurant kiezen voor biologische groenten, maar als je al meer groenten aanbiedt ga je al veel mensen heel blij maken. Je kan de portie die je geeft verhogen, maar je kan ook groenten als extraatje aanbieden op jouw menu. Voorzie ook gerechten met enkel groenten, zonder vlees of vis, maar tegenwoordig is het ook belangrijk dat de koolhydraatbron kan worden vervangen. 

Enkele handige tips: biedt soep aan, zorg ervoor dat deze geen room of vleesproducten bevat. Hou de soep gewoon zo puur mogelijk met enkel groenten. Je kan hier wel eventueel brood bij serveren. Hetzelfde geldt voor salades. Hiermee kan je je richten op niet enkel vegetariërs maar ook op mensen die glutenvrij en lactose-arm moeten eten.

 

Tip 2 : Producten uit de natuur

Veel producten in de supermarkt worden bewerkt, het is dus beter om voor producten uit de natuur te gaan. Je kunt als horecazaak kiezen voor een plaatselijke boerderij, maar gewoon kiezen voor verse i.p.v verpakte groenten is al een stap in de goede richting. Check dus op voorhand goed de ingrediënten die je nodig hebt. Werken met seizoensgroenten is hier een echte aanrader. 

Ga na met welke landbouwers je in de buurt een samenwerking kan aangaan. Mensen houden van lokale producten, je scoort hiermee op 2 vlakken. De landbouwer gaat dit enorm appreciëren en jouw klanten ook.

Via dit platform kan je rechtstreeks bij de boer kopen: www.vandeboer.be 

 

Tip 3 : Volkoren

Serveer je veel pasta's en rijstgerechten probeer dan jouw aanbod te vergroten. Voorzie niet enkel wit brood, witte rijst en witte pasta maar biedt ook gezondere alternatieven aan. Denk hierbij aan volkoren, spelt, maar ook het populaire quinoa. "Kiest u voor spelt, volkoren of toch gewonen pasta?" het is een vraag die de meeste bezoekers niet verwachten. Maak van gezonde voeding jouw USP. 

 

Tip 4 : Porties

Als je op restaurant gaat, wil je natuurlijk eens goed eten. Overeten is echter niet gezond, zorg er dus voor dat je gasten genoeg op hun bord krijgen en dat ze zeker genoeg hebben, maar overdrijf de porties niet. Je kunt de klant altijd de optie geven om bij te vragen. Bovendien zorgt te grote porties geven ook voor verspilling. Plus je pakt hier ook de plaag van "gerechten delen" aan. Wanneer je portie net groot genoeg is voor één persoon wordt dit al moeilijker om te delen. 

 

Tip 5 : Hippe gezonde trends

Smoothies, cold pressed juices, gember, kurkuma, avocado's, noten,... het zijn maar enkele hippe items van het moment. Toch lokken deze producten mensen naar jouw zaak. Smoothies kan je gezond houden door de hoeveelheid suikers te beperken. Ga voor magere melkproducten (of hun vegan-alternatieven) en beperk de hoeveelheid fruit die je toevoegt. Je kan beter gaan voor een combinatie van groenten en fruit wanneer je een smoothie presenteert. Een alternatief voor de smoothies zijn de cold pressed juices. Een gezondere variant die meer en meer aan populariteit wint. Je kan hiervoor samenwerken met leveranciers van sapjes, maar je kan ze ook zelf maken natuurlijk.

Het inplannen van gezonde gerechten kan meer of een ander publiek naar jouw restaurant lokken. Het is dus zeker het overwegen waard.

Wil je kooktips, klik dan even hier op de website van Horeca België Pro.

Voeg commentaar toe

Loading