Onlinewerkrooster | Beperk voedselafval met deze tips!

Beperk voedselafval met deze tips!

1 op 3, dit is de verhouding voedsel dat wereldwijd wordt verspild of verloren gaat. Een ver-van-je-bed-show? Toch niet, want voedselafval heeft niet enkel invloed op grond, water, energie en mensen die geen eten hebben. Voedselafval heeft ook een invloed op uw onderneming, het zorgt namelijk voor onnodige kosten. Jaarlijks verspilt de horeca ongeveer 51 000 ton aan voedsel of zo'n 14% van de totale waste. Hieronder geven we enkele tips wat je kan doen om dit tegen te gaan.

1 Tip voor jouw aankopen

Voedselafval begint aan het begin van het productieproces en kan zich opstapelen naarmate we verdergaan in de productieketen. Daarom is het belangrijk om te starten bij de aankopenRekening houden met vraag en aanbod is de boodschap, en nu we het hier toch over hebben, een boodschappenlijstje kan helpen bij het winkelen om te zien hoeveel je van elk product moet inkopen. Aan de aanbodzijde is het beter om enkel aan te bieden wat er echt gevraagd wordt. Soms is het beter om met een kleinere kaart te werken en deze af en toe gewoon te veranderen. Een heel uitgebreide kaart zorgt enkel voor keuzestress en voor een grotere aankoop. 

Zorg ervoor dat jouw aankopen centraal beheert worden. Laat deze taak over aan één persoon, die houdt het beste overzicht en heeft het beste idee van de roulatie van producten. Aankopers met ervaring houden rekening met de "ervaring uit het verleden", de weersvoorspellingen, opkomstverwachtingen (reservaties),.... 

 

2 Tips voor jouw voorraad

Een inventaris opmaken en zorgen dat er een goede follow-up is van de voorraad, helpt bij onnodige aankopen en voorkomt dat er voorraad niet wordt gebruikt. Belangrijk is ook de FEFO-methode (= First Expired, First Out) of FIFO (= First In, First Out). Kort samengevat : Eerst de producten gebruiken waarvan de vervaldatum dichterbij komt. Op deze manier wordt alle voorraad efficiënt gebruikt.

Onder voorraad kunnen we ook het bewaren van de voedingsmiddelen rekenen. Het nakijken van de temperaturen in de koelkasten en vriezers, het beperken van de tijd dat de producten in voorraad staan en een correcte verpakking voorzien, zijn belangrijk om de levensduur van de voedingsmiddelen te optimaliseren. Stickers met naam van het product, datum van opening en/of vervaldatum op de producten kleven, kan zowel verwarring als verspilling voorkomen.

Daarnaast is het aangeraden om de goederen te controleren bij binnenkomen of wanneer je ze gaat ophalen. 

Ingrediënten die de einddatum naderen kan je verwerken in speciale "dag-aanbiedingen". Zo haal je toch nog winst uit producten die je anders zou moeten weggooien. 

 

3. Tips voor tijdens jouw voorbereiding 

Maaltijden bereiden naargelang de vraag is de gouden regel. Indien mogelijk is het beter om geen ingrediënten op voorhand te mengen en om te ontdooien in kleine hoeveelheden. Een gevarieerd menu aanbieden is natuurlijk altijd een goed idee. Probeer echter te zoeken naar gerechten met gemeenschappelijke ingrediënten, zodat deze verder kunnen worden gebruikt. Hierbij kan je denken aan paprikasoep serveren en pasta met paprika. 

Tot slot kan werken volgens een recept helpen met het inschatten van de grootte van de maaltijden en de hoeveelheid producten die nodig zijn. Het is ook belangrijk om na te gaan wanneer klanten komen eten en je etensuren hieraan aan te passen, om geen extra onnodige voorbereidingen te doen.

Heb je bereidde maaltijden die niet verkocht worden, biedt deze dan aan aan jouw personeel. Bekijk het als een leuk extraatje voor hen. 

 

4. Tips voor het serveren

Het serveren van te grote maaltijden is voor niemand van belang. Voor jou is het een verspilling van voeding en een onnodige kost en de consument zal uiteindelijk kwaliteit altijd verkiezen boven kwantiteit. Om te voorkomen dat er veel op de borden blijft liggen, is het slim om de consument keuzes te geven. Zo is de keuze tussen een kleiner en een groter bord eten niet alleen een manier om voedselverspilling tegen te gaan, maar kan het ook worden gezien als een vriendelijk gebaar naar de klant toe. Daarnaast is het een optie om de "gratis broodjes" die je van het huis aanbiedt gewoon weg te laten. Het is goed bedoelt, maar wanneer er brood op tafel staat eten mensen zich er vaak vol van. Hierdoor blijft het hoofdgerecht meer dan de helft staan. Zonde toch?

De conclusie is dat je voedselafval niet alleen kunt tegengaan, aangezien je niet alleen op aarde rondloopt en iedere persoon hier invloed op uitoefent. Door middel van goede communicatie en duidelijke afspraken met jouw personeel kun je verspilling echter tegengaan, wat voordelig is voor jouw zaak!

 Wil je meer praktijkcases lezen, dan kan je de volgende blog even lezen. Hier lees je cases van hotelketens zoals Marriott tot Ikea. 

Commentaren (1) -

  • Marie de Jonge

    19/12/2018 11:39:12 | Antwoord

    Voordat ik vers voedsel koop, denk ik altijd na over dag dat ik dit ga eten. Op deze manier koop ik vaak niet te veel. Daarnaast probeer ik mijn producten zo lang mogelijk houdbaar te houden door deze in de verpakkingen te houden. Dit maakt een groot verschil vind ik zelf. www.amc-co-packing.nl/verpakkingswerkzaamheden

Voeg commentaar toe

Loading