Onlinewerkrooster | Controle in je zaak? 6 punten die streng worden gecontroleerd!

Controle in je zaak? 6 punten die streng worden gecontroleerd!

Vroeg of laat krijgt elke horeca-ondernemer ze over de vloer, de sociale inspectiedienst. En ook al ben je met alles in orde, toch is zo'n bezoek telkens een stress-moment. Nu je bent misschien al klant bij Onlinewerkrooster, en hebt daarom wat minder angst, maar toch, wij zetten hier even 6 punten op een rij waar je zeker van mag zijn dat de inspecteurs willen bekijken! 

 

Het arbeidsreglement, arbeidsovereenkomst en uurroosters 


Elke controleur gaat vragen achter het arbeidsreglement, de overeenkomsten en de uurroosters. Daarnaast vragen ze ook nog eens de individuele jaarrekening van elk personeelslid. Belangrijk is dat deze documenten niet alleen juridisch correct zijn, ze moeten ook overeenstemmen met de realiteit en je moet ze ten alle tijden kunnen tonen. Ook al ben je als zaakvoerder niet zelf in de zaak aanwezig. Correct, up-to-date en snel raadpleegbaar, dat zijn de 3 kernwoorden die je hier moet onthouden. 

Waar er ook streng wordt op toegekeken is de raamovereenkomst van flexi-medewerkers. Het loon en de functiebeschrijving moet hier zeker in vermeld worden. Daarnaast moet voor elke student, flexi's en extra de dimona in orde zijn! Er wordt extra streng gekeken dat de begin- en eindtijden van deze personen wordt genoteerd, omdat ze anders als voltijds medewerker kunnen worden beschouwd. 

Wat moet er dus altijd aanwezig zijn:
- Arbeidsreglement met alle werkroosters
- Arbeidsoveerkomst
- Uurrooster
- Afwijkingsregister (indien je niet werkt met een tool zoals Onlinewerkrooster)
- Identificatiedocumenten
- Raamovereenkomst 
- Studentcontracten 
- De arbeidsongevallenverzekering 

Wanneer je werkt met een uitzendkantoor, dan hebben jouw flexi's geen raamovereenkomst nodig. Deze moet opgenomen zijn in de arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid. Die heb je dan wel weer nodig om te kunnen tonen. Meestal is dit in het bezit van de uitzendkracht. 

De voorwaarden van de deeltijdse personeelsleden 


De uurroosters en arbeidsvoorwaarden van een deeltijds personeelslid zullen worden bekeken met en vergrootglas. Net zoals voor alle voltijdse medewerkers dienen hier ook de geschreven voorwaarden te kloppen met de realiteit, of je moet het netjes noteren in het afwijkingsregister. Dat in de zaak aanwezig dient te zijn. De inspecteur durft trouwens zowel aan jou als jouw personeel vragen te stellen, dat kan gaan van zijn statuut als werknemer, maar ook naar zijn controle kaart (indien die nodig is). 

Verplaatsingskosten 


Als werkgever moet je tussenkomen in de verplaatsingskosten van jouw medewerkers naar jouw zaak. Deze vergoeding is verplicht en hangt af van de afstand en het gebruikte vervoermiddel. Dit is trouwens niet enkel voor de vaste medewerkers, ook flexi's, extra's en studenten hebben hier recht ook. 

Werken je werknemers in service coupé, dan hebben ze recht op dubbele bijdrage, tenzij ze beschikken over een abonnement van het openbaar vervoer dat recht geeft op meerdere verplaatsingen per dag. De tijd tussen de 2 periodes van arbeidt wordt niet als pauze of rusttijd beschouwd. 

Nachtprestaties 


In ons land mag er normaliter niet 's nachts worden gewerkt, voor de horeca-sector is er een uitzondering gemaakt door de wetgever. Je mag jouw personeel laten werken 's nachts maar dan moet je hen wel een nachttoeslag betalen. Deze toeslag geldt voor de uren tussen 00:00 en 05:00. De toeslag betaal je bovenop hun gewoon uurloon. Daarnaast geldt er ook een toeslag voor zon- en feestdagen. 

De nachttoeslag bedraagt €1,2886 per gewerkt uur. 
De toeslag van zon-en feestdagen is zo'n €2/uur met een maximum van €12 per dag. 

Wanneer de medewerker recht heeft op zowel de nacht- als zon- en feestdagtoeslag is de voordeligste toeslag van toepassing. 

Vergoeding van de werkkledij


Zijn je medewerkers verplicht om specifieke werkkledij te dragen dan kan je dat zelf voorzien en zelf instaan voor het onderhoud. In deze situatie, waarbij de werkgever het uniform voorziet is er natuurlijk geen recht op deze vergoeding.

Maar je kan ook de werknemer iets laten voorzien, dan moet je wel een bijdrage betalen voor het werkuniform zelf en dan nog een bedrag voor het wassen en strijken van de werkkledij. Wanneer de werknemer zelf de kledij aankoopt ontvang hij €1,74 per gewerkte dag, staat hij in voor het wassen en onderhoud dan komt hier nogmaals €1,74 per gewerkte dag bij. Deze bedragen worden niet aanschouwd als loon en worden ook jaarlijks geïndexeerd. 

Feestdagen 


Zoals we al vermeld hebben heeft het horecapersoneel dat werkt op een feestdag recht op een toeslag, daarnaast hebben ze ook het recht op een rustdag. Voltijdse werknemers krijgen 10 betaalde feestdagen per jaar, deeltijdse medewerkers met een vast werkschema hebben recht op een vervangende feestdag wanneer ze op die dag ingepland staan. Hetzelfde geldt trouwens voor deeltijdse medewerkers met een wisselend uurrooster. 

Wanneer je een medewerk laat werken op een feestdag heeft hij dus recht op 3 dingen:
- het loon dat hij heeft verdient
- de toeslag van €2 per gewerkt uur
- betaalde inhaalrust 

De duur van de  betaalde inhaalrust wordt forfaitair vastgesteld. Als iemand 4 uur werkt op een feestdag heeft hij recht op een volledige dag inhaalrust. Werkt iemand minder dan 4 uur, dan is dat een halve dag.  Vaak geeft mijn de gepresteerde uren in recup, maar dat is dus niet helemaal correct. 

Breng ons zeker een bezoek op Horeca Expo, stand 1573 in Hal 1.

Voeg commentaar toe

Loading