Onlinewerkrooster | Dark Kitchen een trending concept in de food-delivery!

Dark Kitchen een trending concept in de food-delivery!

Uber Eats, Deliveroo, Take Away, .... deze delivery-services stonden mee aan de wieg van een heel nieuw concept. Door hen steeg de vraag naar food delivery enorm en meer en meer restaurants gingen in op deze trend. De Dark kitchen speelt echter nog harder in op deze trend. Een virtuele keuken of eigenlijk simpel weg een delivery-only restaurant. Je kan er niet langs gaan om te eten de dark kitchen draait volledig op basis van levering. 


Wat is een Dark Kitchen 


Virtuele keuken, cloud-kitchen, ghost-kitchen of delivery-only restaurants, allemaal zijn ze synoniemen voor een Dark Kitchen. Het concept blijft hetzelfde het is een restaurant waar je geen maaltijd kan eten. Je kan enkel een maaltijd van het bepaalde restaurant geleverd krijgen. Natuurlijk surft zo'n Dark Kitchen mee op het succes van de diverse kanalen die take away maaltijden aanbieden. Een maaltijd aan huis geleverd krijgen was nog nooit zo simpel voor zowel de consument als de horeca-ondernemer. Natuurlijk moet zo'n Dark Kitchen wel de juiste tools gebruiken om toch op te vallen in de massa. 

Het voordeel van de Dark Kitchen 


Het grootste voordeel is ongetwijfeld de plaatsbesparing, je hoeft geen klanten te ontvangen, dus geen zitgedeelte te voorzien. Die aankleding, huur, ... valt dus al helemaal weg. Maar je hebt ook geen zaalpersoneel nodig. Hierdoor ga je de overheadkosten enorm kunnen drukken

Een ander mooi voordeel is dat je makkelijk kan experimenteren met een nieuwe menu. Je hoeft namelijk geen rekening te houden met een gedrukt menu of met klanten. Je kan snel veranderen, merk je dat iets niet goed verkoopt haal je het gewoon van het menu. 

Wat is er verreist 


Je hebt natuurlijk technologie nodig, alles is afhankelijk van de online verkoop. Het eten moet makkelijk te bestellen zijn via een online tool, snel bereid worden en dan geleverd worden met een food delivery-service. Waarom het snel moet gaan? Wel het merendeel van de consumenten zijn nu millennials en zij willen alles snel, niet enkel bij hun pakketjes maar ook hun eten. 

Verdwijnen dan onze gewone restaurants? 


Natuurlijk niet, deze Dark Kitchens spelen in op de behoefte om snel thuis iets lekkers te kunnen eten. Op restaurant gaan is een heel andere behoefte, die niet door de Dark Kitchen wordt gedekt. Een supermarkt zal meer concurrentie merken van een virtuele keuken, je hoeft immers geen boodschappen meer te doen als je gewoon jouw eten kan bestellen.  


Meer informatie vind je op deze blogpost van Deliverect.

Voeg commentaar toe

Loading