Onlinewerkrooster | De grootste fouten van Horeca-ondernemers op social media

De grootste fouten van Horeca-ondernemers op social media

Social media helpen met jouw horecazaak op de kaart te zetten, mits wat goede marketing kan je zelfs een online community maken. Instagram en Facebook zijn ongetwijfeld de meest gebruikte platforms, maar gebruik jij als horeca-ondernemer deze social media naar behoren? Of durf jij ook onderstaande fouten maken? Uit fouten kan je leren, let dus zeker op in de toekomst en probeer niet in onderstaande valkuilen te lopen. 

 

Dezelfde content op alle kanalen


Wanneer je een goede foto hebt denk je misschien "geweldig die zet ik op al mijn platformen". Helaas. Wanneer je post maakt voor op Instagram draait dat puur om het beeld, natuurlijk kan je dat beeld ook van een leuke caption voorzien, toch is het doel van Instagram anders dan Facebook. Bij Facebook wil je vooral jouw klanten informeren, je wil dat jouw klanten zoveel mogelijk informatie krijgen over iets van jouw horeca-zaak. Terwijl je via Instagram vooral de aandacht wil trekken van jouw doelgroep. Het is goed mogelijk dat een Facebookpost hoog scoort, maar dat die post op Instagram het veel minder goed doet. Heb je dit vaak aan de hand, denk dan even goed nodig over hoe je de diverse kanalen goed kan inzetten. 

Werk je met Pinterest, dan kan je best ook even deze blog lezen. 

Slechte content posten 


We zien het nog steeds, content die niet echt kwalitatief is. Je hoeft natuurlijk niet steeds een professionele fotograaf inhuren voor foto's, maar als de kwaliteit van de camera van jouw smartphone niet goed is heb je wel een fototoestel nodig. Daarnaast gaat het niet enkel om de kwaliteit van het beeld ook de inhoud is belangrijk. Past dit plaatje bij jouw horeca-onderneming? Laat het zien wie je bent, waar jouw onderneming voor staat en vooral "denk je dat mensen dit beeld leuk vinden". We zien ook dat video-content het steeds beter doet, maak dus zeker de tijd om hier in te investeren. 

Niet consistent posten 


Elk social media kanaal kost tijd. Het meest efficiënte is om net zoals het jouw personeel ook een planning te maken voor jouw social media. Bij Facebook kan je gebruik maken van de publicatietool om vooruit te plannen. Bij Instagram kan je kiezen om de content al op te slaan, plannen zit in de applicatie zelf nog niet verwerkt. Er bestaan wel tal van gratis tool die je kan gebruiken om Instagram-content te plannen. Zo voorkom je dat je tijdens drukke moment vergeet te posten. 

Negatieve reacties links laten liggen


Negatieve feedback krijgen is niet leuk, maar je mag het ook niet negeren. Reageer nooit direct na het lezen, laat het allemaal eerst even bezinken voor je start met reageren. Wanneer je reageert op een negatieve reactie geef je de indruk dat je begaan bent met jouw klanten en dat je klachten serieus neemt. 

Niets doen met positieve reacties


Gebruik positieve feedback voor jouw social media. Post het op jouw stories (Instagram) of op jouw verhaal (Facebook). Mensen gaan zich meer geneigd voelen om zelf ook positieve reacties te posten als ze zien dat jij er iets mee doet. Daarnaast is het makkelijke content waar je zelf ook vrolijk van wordt. 

 

 

Voeg commentaar toe

Loading