Onlinewerkrooster | Gerechten serveren met de perfecte frietjes

Gerechten serveren met de perfecte frietjes

Frietjes, als Belg zijn we er trots op en we eten het ook nog graag. Het blijft een veel gevraagd gerecht in de meeste restaurants. Maar hoe maak je nu de perfecte frietjes. Wij gingen op zoek naar de beste tips en tricks. Heb jij als horeca-ondernemer nog tips? Dan horen wij deze graag!



 

Zelf frietjes snijden?

Ga je zelf frietjes snijden kies dan een goede en grote aardappel. Bintje is een goede aardappel omdat deze vrij bloemig is die niet donker verkleurt. Andere rassen die je kan gebruiken zijn Agria, Désirée, Première en Santé.

Na het schillen snij je ze in gelijkvormige staafjes ongeveer 10x10 mm. Een stevig friet geeft die vollere aardappelsmaak. Na schillen ga je ze afspoelen in koud water. Zo verwijder je overtollig zetmeel. Droog de frietjes goed af met keuken papier voor je ze gaat bakken.

Zelf frietjes bakken

Je dient frieten in 2 keer te bakken, de eerste keer noemen we voorbakken. De bedoeling van het voorbakken is om de rauwe aardappel te koken. Laat de frieten zwemmen in vet van 150°C en dat gedurende 4 à 5 minuten.
Wanneer de frietjes beginnen te zingen, en aan het oppervlak liggen, haal je ze uit het vet en schud je ze uit.
 Indien je de temperatuur bij het voorbakken te hoog zet kan het vocht niet meer ontsnappen uit de friet.

Voorgebakken frieten kan je best een halfuur laten afkoelen voor je ze opnieuw gaat bakken.Zorg ervoor dat de voorgebakken frieten op kamertemperatuur liggen en dat je ze kan uitspreiden.

Doe nooit te veel frieten ineens in het draagmandje. Anders daalt de temperatuur van de olie te snel, hierdoor gaan je frietjes onvoldoende snel dichtschroeien. Dit zorgt ervoor dat de fritjes meer olie opnemen en dus vettiger zijn. Dit zorgt erook voor dat je frieten niet lekker krokant worden.

Na het afkoelen kan je de frieten opnieuw bakken, nu doe je dat op 180°C. Het afbakken heeft als doel om de frieten krokant te maken en om ze kleur te geven. Frietjes dienen slechts enkele minuten te bakken. Opschudden van de frieten is niet zomaar "iets" het zorgt ervoor dat ze niet slap worden.  

Afhankelijk van de periode in het jaar zullen de frieten al dan niet bruiner worden. In het begin van het aardappelseizoen, augustus, bevatten aardappelen veel zetmeel en weinig suiker. Hierdoor zijn frietjes lichter. Indien het seizoen vordert, vormt het zetmeel om tot suiker en worden ze bruiner.

Gezond frietjes bakken

Verhit de frituurolie tot maximaal 180°C. Merk je dat de olie stroperig en donker van kleur wordt dan is het tijd om ze te vervangen. Nieuwe olie toevoegen is niet hetzelfde als het vet verschonen. Voor je nieuwe frituurolie in de pan doet kan je best alles prober maken.

Dep frieten droog alvorens ze onder te dompelen in de olie. Die olie is best neutrale archide, maïs, of zonnebloemolie. Gebruik absoluut geen olijfolie, deze is te specifiek van smaak en bij een te hoge verhitting is deze olie schadelijk. Daarnaast heeft plantaardige olie steeds de voorkeur, zo kunnen vegetariërs ook met een gerust hart frietjes eten. Maar deze oliën zijn stabiel, beïnvloeden de smaak van frieten niet en hebben een laag gehalte aan verzadigde (slechte) vetzuren.  Plantaardig vet zoals palm- of kokosolie wordt ook afgeraden door het hoge gehalte aan verzadigde vetzuren. Dit laatse geldt ook voor rundsvet.

Verbrande restjes in de olie versnellen het afbraakproces . Maak dus telkens je frituurpan proper met een schuimspaan of zeef. Gebruik aparte friteuses voor vis, aardappelproducten, … dit voorkomt smaakbeïnvloeding en kruisbesmetting met allergenen.

Aparte frietjes

Wil je eens iets anders op het menu dan kan je eens gaan voor groentenfrietjes. Avocado's, courgettes, pastinaak, wortel en zoete aardappel lenen zich perfect tot het maken van frietjes.

Hierbij het recept voor gezonde Courgette frietjes.


Verwarm de oven op 200 graden. Bekleed een bakblik met een stuk bakpapier.
Was de courgette en snijd hem doormidden in sticks van 1cm.
Doe 50 gram bloem in een diep bord.
Klop 2 eieren los in een ander bord en voeg peper en zoet toe.
Meng 50 gram geraspte kaas met 120 gram panko in een derde bord.
Haal de courgette stick door de bloem, dan doorheen het ei en als laatste doorheen het panko mengsel. Druk de kaas en panco goed vast op de courgette.
Leg de courgettes op de bakplaat en bak ze 20 minuten.
Serveren kan met een pittege tomatensaus.

Heb jij nog tips voor de lekkerste frietjes te serveren bij jouw gerechten? Deel ze hieronder! 

Voeg commentaar toe

Loading