Onlinewerkrooster | Pinterest inzetten voor jouw bedrijf

Pinterest inzetten voor jouw bedrijf

Sociale media kan cruciaal zijn voor de marketing in jouw onderneming, potentiële klanten besteden veel tijd online en kunnen op deze manier op jouw onderneming stuiten. Sinds vorig jaar maakt Pinterest zijn opkomst in het bedrijfsleven. Via Pinterest kun je beeldmateriaal plaatsen en delen. Ondernemingen gebruiken het om hun zaak op een subtiele manier in de kijker te zetten.

Zelfreflectie

De eerste stap is kijken of Pinterest interessant is voor jouw onderneming. Is het product dat je verkoopt makkelijk om te zetten naar beeldmateriaal? Aangezien je klanten probeert aan te trekken door het gebruik van Pinterest, is het ten tweede belangrijk dat je bekijkt wie jouw klanten zijn. Bepalen wie jouw doelgroep is, zorgt ervoor dat je je Pinterest pagina op de juiste manier beheert en plaatst wat potentiële klanten willen zien. Daarnaast is Pinterest net zoals de andere social media GRATIS. Bekijk het dus als een gratis marketingtool. 

Fotoverzameling

Als je voor ogen hebt wie jouw doelgroep is, kun je beginnen met het verzamelen van de foto’s die je zou willen ‘pinnen’ (= op jouw prikbord, via Pinterest posten) in de toekomst. Hier is de tip om je in de schoenen van gebruikers van Pinterest te plaatsen. Deze gebruikers gaan namelijk enkel afbeeldingen delen die hen interesseren, geen reclameboodschappen van jouw zaak. Onder het hoofd ‘populair’, kun je de meest gepinde afbeeldingen zien en krijg je een duidelijk beeld van de interesses van jouw doelgroep. De borden die je aanmaakt op Pinterest moeten in functie staan van jouw bedrijf. Jouw persoonlijke borden (indien je die hebt) kan je dus best verbergen. Idealiter ga je voor 15 à 20 borden! Je kan in sommige borden gaan voor het "pinnen" van andere hun content, maar zorg ervoor dat sommige borden ook enkel content van jou bevatten. 

Website

Zorg ervoor dat op je website duidelijk wordt dat je als onderneming op Pinterest zit. Een link zoals naar Facebook en Instagram kan ervoor zorgen dat de interesse van (potentiële) klanten wordt gewekt. Zorg er omgekeerd ook voor dat er een link naar jouw website is op de Pinterest pagina, zodat geïnteresseerden hier via één klik op de muis een kijkje op kunnen nemen. 

Labels

Als iemand het beeldmateriaal van je website op zijn computer of laptop plaatst en daarna upload op Pinterest, verwijst deze pin niet meer naar jouw website. Daarom is het belangrijk om jouw afbeeldingen te ‘labelen’ (= de bedrijfsnaam/link van je website in de foto zetten) zodat geïnteresseerden alsnog op jouw website uitkomen.

Uniformiteit 


Ben je actief op diverse social media-kanalen? Ga dan voor dezelfde profielfoto op de diverse media. Daarnaast is het logo van jouw bedrijf niet altijd het meest aantrekkelijk. Een foto van een klant met jouw product of jezelf scoort veel beter. Dit geldt voor al de social media -kanalen. Hoe gek het ook klinkt, voeg op genoeg foto's ene gezicht toe. Mensen willen een brand dat persoonlijk voelt, een logo of wat je aanbiedt voelt niet persoonlijk. Net zoals op Instagram werkt Pinterest met beeld-materiaal, het moet aantrekkelijk zijn. Je feed moet herkenbaar zijn hierbij kan je denken aan bepaalde kleuren, fotothema's, ... . 

Actief pinnen


Net zoals alle social media kan je enkel groeien door zelf ook actief te zijn. Pinterest doet net hetzelfde als Instagram, hoe meer je actief bent, hoe meer je gaat pinnen, hoe hoger de kans is dat je vertoningen hoger gaan staan. Hou het op minstens 5 pins per dag, nog beter is als je probeert om 15 items te pinnen, meer dan 30 helpt niet. Zie je dit niet zitten? Ga dan voor een planner. Net zoals voor Instagram kan je tal van Pinterest-planners vinden. Eén van de meest bekende apps hiervoor is Tailwind

 

Voeg commentaar toe

Loading