Onlinewerkrooster | Hoe start ik nu een afhaal-restaurant op?

Hoe start ik nu een afhaal-restaurant op?

Naar aanleiding van onze vorige blogpost, gaan we nog even verder met de opties om toch take-away aan te bieden tijdens deze corona-periode. Zo kan je als horeca-zaak toch nog inkomsten generen deze periode. Wij roepen ook de Belg massaal op om van deze take-away gebruik te maken, uit solidariteit met de horeca-sector. Nu geven we je een overzicht met de belangrijkste tips om een afhaal-restaurant op te zetten. 

Voor we aan deze blogpost starten willen we even informeren over de veiligheid van Afhaal. Door de Belgische overheid is beslist dat horeca-zaken nog wel take-away mogen aanbieden. Hier moet je rekening houden dat alle hygiënische voorzorgsmaatregelen wel in acht worden genomen.  

1) Kies een verpakkingsmethode


Wanneer je nog geen take-away aanbiedt moet je op de eerste plaats nu op zoek naar een goede verpakking voor jouw gerechten. Plastic wordt afgeraden voor de ecologische gevolgen. Er zijn tal van websites die verpakkingsmaterialen aanbieden. Je moet hierbij altijd in het achterhoofd houden dat jouw gerechten geen kwaliteitsverlies mogen ondergaan tijdens het transport. 

Is dit iets wat je nog niet in huis hebt, dan gaat hier natuurlijk een groot deel van het budget naar. Wat je hier ook kan doen is luisteren bij de collega's die wel al take-away aanbieden. Wat gebruiken zij? Waar bestellen zij? Misschien kunnen ze direct een deeltje missen om jou uit de nood te helpen. 

Bespaar ook zeker niet op de verpakking. De verpakking is namelijk de representatie van jouw werk! Ze dragen bij tot de merkbeleving, maar ze zorgen er ook voor dat de maaltijd heel bij de consument geraakt.

2) Hoe laat je de klanten bestellen 


Er zijn afhaaldiensten waar je niet via de telefoon kan bestellen. Online bestellingen hebben gewoon voordelen, de foutenmarge is veel kleiner, je kan je ook vooral focussen op het koken en op de meeste platformen krijg je ook data binnen van jouw klanten. Deze data kan je natuurlijk later handig gebruiken. Je kan ook best deze blogpost nog even nalezen. 

Je kan je klanten ook laten mailen of een contact-form laten invullen op jouw website maar dat moet je natuurlijk in de gaten houden. 

De meeste zaken kiezen voor een samenwerking met een platform zoals take-away. Natuurlijk geef je hier een fee, maar je kan ook direct een knop op jouw website toevoegen. Zoals je hier kan lezen. 
Wil je starten met take-away, klik dan even hier. Hou er natuurlijk rekening mee dat de maatregelen momenteel maar 3 weken duren, maar we weten nooit of dit direct veranderd. 

Hier onder zien we dat het Keizershof van Ward en Lino gekozen hebben voor Deliveroo als partner! Wil je samenwerken met Deliveroo dan klik je even hier


3) Zet je menu online


Wat je nu zeker moet doen is je menu overal online zetten, beperk je niet enkel tot de website maar kondig je take-away aan op alle social media! Plaats het menu op Facebook, zet een gerecht op Instagram, voeg de nodige links toe zodat mensen makkelijk jouw menu terug vinden. 

Een menu voor take-away is vaak beperkter dan de kaart van het restaurant. Je kan hier ook snel schakelen, welke gerechten gaan minder goed? Die kan je vervangen als de stock op is. Ook niet alle gerechten lenen zich tot afhaal. Wanneer je een stuk rood vlees gaat aanbieden en de klant moet dit thuis heropwarmen, dan gaat dit gewoon volledig doorgaren bijvoorbeeld. 

Verwerk je alles zelf zet dan ook zeker de voorwaarden online. Bijvoorbeeld "bestel tussen deze uren, afhalen kan tussen deze uren". 

Hieronder zie je de aankondiging van onze klant La Piazza (@lapiazzagenk).

En ook onderstaande vinden wij een leuke, lekker positief bij het Boerenijsje. 

 

4) Denk na over de warmhoudmogelijkheden 


Wanneer je jouw gerechten gaat laten leveren door een externe partij hebben zij de nodige warmtetassen. Maar de gerechten moeten wel warm blijven tot de courrier bij jou in de zaak is gearriveerd. Wanneer je de mensen de gerechten laat ophalen moet je ze ook warm kunnen houden.

5) Leveren of laten ophalen 


We zien dat heel veel horeca-zaken aanbieden om zelf te leveren vanaf een bepaald bedrag. Denk hierbij goed na over het gebied waarin je wil gaan leveren en of je hier genoeg personeel voor hebt. Je moet dan natuurlijk ook zelf al de voorzieningen treffen om de gerechten gedurende het transport warm te houden. 

Hier willen we ook wel even direct de actuele situatie bijroepen. Wanneer je jouw klanten de gerechten laat ophalen, probeer dan te vermijden dat ze allemaal samenkomen. Spoor hen aan om niet te lang te blijven "hangen", maar ook niet om allemaal samen in de zaak te wachten. We nemen net al die voorzorgsmaatregelen voor een bepaald doen. 

6) Cash vermijden 


Ook hier verwijzen we weer naar de actuele situatie. Zorg dat de cashflow beperkt blijft. Geld blijft één van de meest onhygiënische dingen die er zijn. Spoor mensen zoveel mogelijk aan om met de kaart te betalen. Ontvang je bij levering, probeer dan via de bankapplicaties te werken. Ontvang je toch cash geld, reinig dan voldoende je handen. 

7) Samenwerken met een platform 


De reden om samen te werken met een platform is omdat je het aantal potentiële klanten doet toenemen. Maar je betaalt natuurlijk ook een fee aan dat platform. Hou hier dus ook rekening mee wanneer je een bepaalde beslissing maakt. 

Werk je samen met Deleveroo of Uber Eats, dan reken je al snel op een commissie van 23 tot 30%. Voor take-out is dat ongeveer 13 tot 15%. 

8) Voordeel-tarieven 

We zien ook tal van horeca-zaken een korting aanbieden op hun take-away, hieronder zie je een voorbeeld van Holy Guacamoly!

Natuurlijk lok je hier ook extra klanten mee, zeker als je hiervoor ook al take-away in jouw aanbod had. 

Voeg commentaar toe

Loading