Onlinewerkrooster | Horeca Reboost hoe je herlancering aanpakken op social media

Horeca Reboost hoe je herlancering aanpakken op social media

In de voorlaatste aflevering van Horeca Reboost gaan we het hebben over social media. Hoe kan je social media gebruiken om jouw zaak in de kijker te zetten. We kijken niet alleen naar hoe je mensen in jouw horecazaak kan krijgen maar ook wat je kan doen eens ze terug in jouw zaak zijn. Er posten elke dag duizenden Vlaamse horecazaken op social media. Hoe kan jij eruit springen? Growth Marketing haalt het mysterie uit jouw marketing, je gaat daarnaast ook meten. Het is dus een echt proces, want je gaat ook wekelijks groeien en zo maak je er een gewoonte van in plaats van een klus. 
 

 

De basis van de marketing


Neem altijd eerst een moment om volgende vragen te beantwoorden: 

  • Wie gaat jouw marketing op zich nemen? Mogelijks wil je dit met een buddy doen omdat je er zelf niet genoeg tijd of inspiratie voor hebt;
  • Wat is het doel van jouw marketing;
  • En hoe ga je jouw doel bereiken.

Marketing gefocust op de heropening


Met de heropening van de horeca in ons achterhoofd gaan we ons vooral focussen op "wie we willen triggeren?" Welke klanten willen we heractiveren of beter gezegd "terug in onze zaak krijgen".  We gaan hier dus focussen op mensen die eigenlijk jouw zaak al kennen en zelfs misschien de vaste klanten zijn. 

Het doel van de campagne is bijvoorbeeld een x-aantal reserveringen per dag.
Om dit doel te bereiken kan je niet last minute gaan werken. Je moet eigenlijk nu al starten met het plannen van de content van de volgende dagen en weken. 

Ideaal is bijvoorbeeld om de klanten te triggeren met scoops van het nieuwe menu, veranderingen die je mogelijks hebt gedaan in jouw interieur, een pre-registratie, of focus je op de FOMO (fear of missing out) vb een exclusief gerecht de eerste dagen, ... . Je creëert zo een verhaal en de mensen worden enthousiast van zo'n behind the scenes. Daarnaast helpt het om ook waarde aan te bieden, dit kan bijvoorbeeld een kleine korting zijn bij de eerste x-aantal gasten. 

Hierbij enkele voorbeelden voor het triggeren. 

Heel belangrijk hierbij is om altijd consistent te blijven posten, maar ook om te communiceren met de klanten. Vraag bijvoorbeeld aan jouw publiek welke gerechten er zeker op jouw menu moeten blijven staan of welk gerecht ze op het menu willen.

Marketing na de heropening


Stel ook hier weer enkele doelen. We denken aan bijvoorbeeld positieve reviews, sociale media shares, hoeveel nieuwe klanten wil je uit jouw bestaand klantenbestand genereren. Zorg ook dat de klanten echt zelf ook gratis reclame voor jou maken en ga steeds voor een lange termijn relatie. 

Werk je met een reservatiesysteem dan kan je vaak lijsten bouwen uit dit systeem. We zien vaak dat dit nog niet veel wordt gebruikt. Je kan via mailchimp leuke nieuwsbrieven uitsturen en jouw klanten zo op de hoogte houden. Maar ook bijvoorbeeld een berichtje op hun verjaardag. 



Je kan er ook uitspringen door de mensen een herkenpunt te geven. We denken hierbij bijvoorbeeld aan cocktails met de naam van de zaak op het glas of borden. Wanneer de mensen dit dan gaan delen hoeven ze jouw zaak zelfs niet te taggen. Dit is een éénmalige investering maar levert je daarna heel wat gratis reclame op. 

We raden ook aan om te automatiseren dat kan bijvoorbeeld met Buffer, AreTheyHappy,... dit zorgt ervoor dat je steeds nog die consistentie bewaard. Ook via de Facebookpublisher krijg je heel wat planningsmogelijkheden. Dit bespaart je zeker veel tijd. 

Facebook advertising 


Wat je zeker niet moet doen is FB post zonder likes en engagement gaan advertisen. Dit kost veel geld en levert weinig op. Hetzelfde geldt voor ads met een te brede targeting en page likes. Ook advertenties zonder foto zijn natuurlijk ook een no-go. Daarnaast is het ook belangrijk dat je post een link hebben die je kan tracken. 


Wat doe je best wel dat is targetten op jouw stad en een leeftijdscatergorie. Maak ook een lookalike audience op basis van  jouw websitebezoekers en jouw reserveringen. Track ook zoveel mogelijk alle clicktroughs. 

De kost van Facebook-ads is nog steeds laag, hou er rekening mee dat tegen de heropening heel wat zaken gaan beginnen posten, daarom dat die kleine investering toch echt wel de moeite waard kan zijn. 

Klik hier om terecht te komen op ons Youtube-kanaal. Of bekijk de video hieronder. 

Wil je meer weten over Growforce, klik dan even hier

 

 

Voeg commentaar toe

Loading