Onlinewerkrooster | HR-beleid in de horeca, de investering waard

HR-beleid in de horeca, de investering waard

Het personeel draagt niet enkel bij tot de werking van jouw zaak, ze zijn mede ook het uithangbord van jouw zaak. Zij verwelkomen vaak het personeel, zorgen voor een vlotte service en lekker eten. Het is dus meer dan belangrijk dat je goede personeelsleden ook bij jou kan houden. Dit kan je vaak niet alleen en we zien meer en meer horeca-ondernemingen die starten met een HR-deskundige om hen bij te staan bij tal van uitdagingen.

 

Elke horecazaak krijgt wel te maken met personeelsproblemen het ene probleem is al van grotere impact dan een ander. We denken hier aan volgende situaties: hoe behoud je jouw kwalitatieve personeelsleden, hoe motiveer je jouw personeelsleden, .... Maar je moet ook nadenken hoe je alle nieuwe personeelsleden gaat opleiding en de regels die gelden voor de flexi's aanwezig in jouw onderneming. Veel horeca-ondernemers krijgen er gewoon stress van als ze denken aan alle dingen die bij het beheer van een horeca-zaak komen. Wil je jezelf wat rust gunnen en toch zorgen dat jouw horeca-onderneming soepel draait dan is zo'n HR-deskundige zeker een meerwaarde. 

Je moet HR namelijk als een investering zien op lange termijn. Je wil een duurzaam personeelsbeleid, maar je wil ook dat jouw horeca-onderneming rendabel blijft. Heb jij een beeld van de loonkosten van jouw personeel? De meeste horeca-ondernemers horen het nu al in Keulen donderen. Daarnaast moet je ook naar jouw eigen kosten krijgen? Hoeveel uren ben jij bezig met het verwerken van de lonen van de werknemers? En loopt dit altijd even vlot. Ook jouw tijd kost geld. 

Wanneer je wil uitbreiden naar meerdere ondernemingen is zo'n HR-deskundige zeker een must. Je wil toch iemand die zich mee bezig houdt met het aanwerven, iemand die zich focust op het uurrooster en de payroll. We mogen hier niet alleen naar het wettelijke plaatje kijken, maar ook naar het personeel. Een personeelslid dat elke maand foutief wordt uitbetaald blijft niet gelukkig. 

Ik hoor je nu denken? Ja maar wij hebben maar 1 zaak, bovenstaande is dus niet voor mij van toepassing. Toch wel, zelf een kleinere horeca-zaak kan niet functioneren zonder een gestructureerd personeelsbeleid. Een gestructureerd personeelsbeleid is ordelijk, je administratie loopt vlot, er zijn duidelijke uurroosters, je hebt een reservepoule aan personeelsleden om ziektes te coveren,... . Maar er is ook genoeg ruimte om jouw personeel te helpen ontwikkelen, je zorgt ervoor dat mensen goed onthaalt worden en dat ze volledig kunnen meedraaien.
Kan jij dat echt allemaal zelf? Je hoort het al, de investering haal je er snel uit, want de tijd die je hier in zou steken kan je nu terug meedraaien in jouw organisatie. 

Kort samengevat wat doet een HR-deskundige voor jou:

  • Hij of zij is het aanspreekpunt van de medewerkers, maar ook voor het sociaal secretariaat;
  • Hij of zij zorgt voor de loonverwerking, maar ook voor het vakantiebeleid;
  • Hij of zij zorgt een reservepoule aan personeel;
  • Hij of zij zorgt voor de de administratie van het personeelsbeleid zoals de planningen, de ontwikkeling van het personeel,.... ;

Het grootste verschil tussen een HR-deskundig en jouw sociaal secretariaat is dat jouw sociaal secretariaat zich vooral gaat focussen op de correcte uitbetaling, de contracten, dimona's,... van jouw personeel. Het wettelijke kader om het zo even te noemen. De HR-deskundige kan dit ook voor zich nemen, met dat extraatje dat de deskundige zich ook kan bezighouden met het personeel zelf. Mensen zoeken, mensen tevreden houden, opleidingen voorzien, de planning, ... dat zijn allemaal zaken voor de HR-deskundige. 

 

Voeg commentaar toe

Loading