Onlinewerkrooster | Kortingsacties, doe jij er al met mee?

Kortingsacties, doe jij er al met mee?

Social Deal, Two4One, Groupon Jong Keukengeweld, De RestaurantWeek, dining with the stars,.... ik ga ze globaal als 1 item behandelen in deze blogpost onder de naam "Kortingsacties". Kortingsacties kunnen op verschillende manieren worden aangeboden en ze zijn zeker niet slecht voor jou zaak. Misschien sta je hier als horeca-ondernemer eerst wat weigerachtig over, maar wij geven je toch stof tot nadenken. Het overwegen waart? Of toch maar niet? Kom het in deze blogpost te weten. 

 

1. Kortingsacties zorgen voor nieuw cliënteel 


Of je nu deel neemt aan acties zoals Jong Keukengeweld of gebruik maakt van websites zoals Social Deal, je gaat steeds een nieuw cliënteel aantrekken. Het kan mensen over de streep trekken die misschien nooit bij jou op langskomen zonder deze kortingsactie. De mogelijkheid bestaat dat ze daarna ook terug langskomen zonder actie, hierdoor win je nieuwe klanten. Een kortingsactie maakt de stap minder groot om iets nieuws te proberen. Mensen houden zich vaak vast aan gewoontes, via de kortingsactie kan je hen over de streep trekken om toch voor jou te kiezen. 

Uit onderzoek blijkt wel dat een groot percentage van de mensen die via kortingsacties bij jou geraken, toch niet wederkerend zijn. Hier gaat het vooral om klanten die je kan winnen via Groupon en Social Deal. Acties zoals Jong Keukengeweld, De Restaurantweek en Dining with the Stars blijken zelf wel enorm succesvol.

2. Kortingsacties en verwachtingen 


Een algemene trend waar je wel mee moet opletten is dat mensen hun verwachtingen aanpassen naargelang de kortingsactie die je doet. Daarom is het van belang om goed na te denken over aan welke actie je wil deelnemen. Bepaalde acties focussen ook op een ander publiek. Weet je echt niet welke actie past bij jouw publiek? Dan kan je best even kijken waar jouw concullega's aan deelnemen. Om aan bepaalde kortingsacties deel te nemen moet je ook aan bepaalde eisen voldoen. Vaak geeft dit ook al een goed idee of het wel een gepaste actie is. 

Let wel op: vaak blijkt dat klanten die via een kortingsactie bij jou terecht komen je een lagere score geven op vlak van prijs/kwaliteit-verhouding. Hoe meer informatie je de klant geeft, zodat hij heel goed weet wat hij kan verwachten hoe minder kans op een slechte ervaring en dus een slechte recensie. 

3. Je eigen kortingsactie ontwikkelen 


Wil je zonder bovenstaand risico iets doen, dat kan natuurlijk. Je kan kiezen voor een uitzonderlijke actie of een permanente actie. Bij de eerste denken we bijvoorbeeld aan een gratis koffie bij een dessert tijdens de maand januari. Wil je een permanente actie aanbieden dan kan je bijvoorbeeld via online reservatie een korting van 10% geven. Zo kan je iets bedenken dat perfect past voor jouw onderneming en waar je denkt dat je (potentiële) klanten gelukkig van worden. Deze actie zet je natuurlijk in de kijker op jouw social media. 

Een leuke actie die we meer en meer voorbij zien komen is bijvoorbeeld om een last minute tafeltje aan te bieden op jouw social media en de klant hierbij een aperitief van het huis aanbieden. Je kan de tafel ook een korting aanbieden van 20% of 30% afhankelijk van wat haalbaar is natuurlijk. 
Let er wel op dat je de klant naar de zaak laat bellen om het tafeltje te claimen, zo voorkom je dat je constant op jouw social media moet controleren op reacties. Zodra het tafeltje bezet is haal je het bericht natuurlijk offline of plaats je de boodschap dat de tafel weg is. 

4. De korting terugwinnen door upselling 


Kortingsacties mogen nooit verlieslatend zijn. Je kan ze voor jouw onderneming aantrekkelijk maken door actief aan upselling te doen. Stel dat je als restaurant een menu van 3 gangen aanbiedt voor een bepaalde prijs. Dan kan je vermelden dat er een extra gang beschikbaar is voor een bepaald bedrag extra. Of wat dacht je van een aperitief met diverse amuses om te beginnen? Of een goede fles wijn extra in de kijker zetten. Belangrijk is dat je natuurlijk de producten met voldoende enthousiasme aanbiedt en dat je weet waar je juist goede marges op hebt. 

5. Wat mag je niet doen 


Doe je toch mee met een kortingsactie zoals Groupon of Social Deal, dan moet je zeker de mensen die komen eten met deze actie net zo waardig behandelen als andere klanten. Bied je slechte service dan gaan mensen zeker niet terugkomen, maar het bestaat ook dat mensen je een negatieve recensie geven online. Iets wat je veel meer schade gaat geven op lange termijn. Bied je standaard hetzelfde menu aan in acties dan laat je de mensen ook maar een bepaald deel van jouw kunde zien. Elke keer hetzelfde menu wekt ook weinig interesse bij klanten. 

Voeg commentaar toe

Loading