Onlinewerkrooster | Krijg je team klaar voor de heropening

Krijg je team klaar voor de heropening

Niet enkel voor jezelf is er heel wat veranderd, ook voor jouw gasten maar vooral voor jouw personeel is er héél wat gewijzigd. Jouw personeel zat de voorbije weken mogelijk thuis, en moeten nu met het terras-seizoen voor ogen weer aan de slag. Het is nu het moment om na te denken over de training die je jouw personeel gaat geven. Zowel jouw personeel als de klant moet zich terug veilig en welkom voelen. 

  

Waarom wil je je personeel extra trainen?


Jouw personeel is heel belangrijk in jouw onderneming. Ze hebben rechtstreeks contact met jouw klanten. Zij zorgen ervoor dat dit klanten zich veilig voelen, dit is enorm belangrijk bij de heropening. We willen zeker vermijden dat klanten wegblijven omdat ze zich niet veilig voelen. Een bezoek aan een horecazaak moet terug ervaren kunnen worden als een "beleving", die gezelligheid van vroeger, dat willen we terug laten voelen, mits de nodige afstandsregels. 

1) Laat je personeel een stapje terug zetten 


Normaal opent de bediening met plezier de deur en geven ze je dadelijk een hand. Dit toont warmte en hartelijkheid. Helaas is dit nu iets wat niet meer mogelijk is. Het is zelfs de bedoeling dat wanneer de deur is geopend je personeel een stapje achteruit gaat. Je zal hier je personeel zeker op moeten wijzen want dit gaat tegen onze natuur in. Laat je gast zich op de eerste plaats veilig voelen, dat is momenteel het toppunt van gastvrijheid. Je kan natuurlijk wel nog steeds jouw klanten ontvangen met de glimlach en met warme woorden. Voorzien ook zeker aan de inkom handgel zodat je klanten direct hun handen kunnen reinigen. 

Wijs ook jouw personeel op het feit dat ze zeker voldoende hun handen ontsmetten en voorzie doorheen de zaak tal van alcoholgels. Daarnaast zijn de mondmaskers verplichte kost voor jouw personeelsleden. 

2) Handen op de rug is het makkelijkst


Jouw personeel heeft ongetwijfeld snel de neiging om een hand te geven, zowel bij vertrek als bij aankomst. Wijs hen erop dat ze mogelijks even hun handen op de rug moeten houden. Dit staat nog steeds professioneel, maar het is vooral een manier om niet jouw hand uit te reiken. 

Bij aankomst ga je bijvoorbeeld ook niet de jassen in ontvangst mogen laten nemen. De klanten dienen deze bij zichzelf te bewaren, voorzie hier eventueel ook een extra stoel voor aan de tafel zodat ze hier geen hinder van ondervinden. Bieden de klanten hun jas automatisch aan, laat je personeel hen er dan op wijzen dat dit helaas "even niet veilig is".

Gastvrij lijkt het misschien niet om de handen op de rug te houden, maar je kan ze moeilijk naast je lichaam laten slingeren, zoek dus even uit wat je personeel graag zelf doet, en hoe ze de regels kunnen volgen. 

3) Voorzie protocollen en volg deze 


Je kan natuurlijk snel, snel communiceren met jouw personeel maar we raden toch aan om schriftelijk alle voorschriften en regels aan jouw personeel te overhandigen. Communiceer en train ook met hen deze regels, want ze moeten voor iedereen duidelijk zijn en iedereen moet ze hetzelfde interpreteren en uitleggen aan de gasten. Je kan hierbij denken aan de stewardessen die steeds de saftey instructions tonen, alles moet even helder zijn voor jouw klanten en personeel.

Hier even een overzicht van wat je zeker moet vermelden:

  • De ontvangst en het vertrek van klanten;
  • Het niet langer inschenken van wijnen en drank;
  • De bediening, hoe ga je jouw gasten bedienen;
  • Hoeveel afstand moet er worden gehouden en vanaf wanneer gaat het mondmasker op;
  • Het ontsmetten van de handen;
  • Het ontsmetten van de toiletten;
  • Het reinigen van de tafels en stoelen wanneer de klant vertrekt.

4) Praat met jouw team 


Zoals we al aangehaald hebben, jouw personeel kan het mogelijk wel even zwaar gehad hebben. We hebben allemaal alleen gezeten, amper sociaal contact gehad en dan komt er nog een deel inkomensverlies bij. Het is misschien wel even nodig dat je met jouw team terugblikt op de afgelopen periode. Praat samen met elkaar, want ook die samenhorigheid en dat teamgevoel gaat zijn afgezwakt. 

Een overzicht van alle richtlijnen voor jouw personeel vind je op deze pagina van Horeca Vlaanderen.  Ook in het webinar met Bernard van Otomat kwam het belang van bovenstaande punten naar boven. Je kan dit webinar hier herbekijken. 

Voeg commentaar toe

Loading