Onlinewerkrooster | Een kindvriendelijke zaak, hoe doe je dat!

Een kindvriendelijke zaak, hoe doe je dat!

Zowel voor de kinderen, de ouders als de uitbater van de horecazaak is een uitje met de kinderen soms een uitdaging. Kinderen kunnen onvoorspelbaar zijn, gaan ze rustig zijn of druk. Je kan het moeilijk op voorhand weten. Een kindvriendelijke service wordt door de meeste klanten ook echt geapprecieerd en het loont dus de moeite om hier even over na te denken. Een kindvriendelijke zaak staat ook niet gelijk aan kinderachtige zaak, maar wel een zaak waar iedereen zich welkom voelt, kinderen en jongeren inclusief. Wij geven je de nodige tips om jouw zaak kindvriendelijk te maken. 

1.Maak voor jezelf eerst de keuze


Lang niet alle kinderen zijn druk, niet elk kind heeft storend gedrag, als horeca-ondernemer ben je nog altijd vrij om te kiezen of je een kindvriendelijke zaak wil zijn of niet. Wees hier dan ook wel eerlijk in naar de klanten toe, anders ga je ongemakkelijke situaties ervaren. Het kan op heel subtiele manieren om dit duidelijk te maken aan de klanten. Wanneer je bijvoorbeeld geen plaats hebt voor buggy's kan je dit met een sticker vermelden op de raam of op de website. Wanneer je wel de nodige kinderstoelen hebt, maar ze zijn niet zichtbaar vermeld dan even "kinderstoelen zijn beschikbaar, vraag ons personeel hier naar". Hoe meer informatie je klanten geeft via jouw website, hoe makkelijker het wordt. Denk bijvoorbeeld aan "we hebben een terras met speeltuin", "we verwelkomen families graag tussen 10h00 en 18h00", "wij waren graag jouw babyvoeding op", "kinderporties aan de helft van de prijs". 

2. Kindvriendelijkheid begint bij de bediening 


Allereerst geef je hen net zoals de ouders een menukaart. De grootste fout die je kan maken is kinderen negeren. Spreek kinderen rechtstreeks aan, ook al moeten hun ouders helpen. Je moet niet overschakelen naar een kindertaal, maar spreek ze net aan zoals je volwassenen aanspreekt. Kijk hen ook aan wanneer je hen vragen stelt. Zo voelen ze zich gewaardeerd en leren ze makkelijker op restaurant gaan. Hou er rekening mee dat kinderen andere behoeftes hebben, vraag of ze graag kleurpotloden willen. Zie je dat het om jonge kinderen gaat, vraag of je een flesje moet opwarmen. Probeer de wachttijd wel kort te houden, want kinderen hebben minder geduld dan volwassen mensen. 

Waar je altijd moet op letten is dat niet elke kind met zijn ouders op restaurant komt. Wees dus voorzichtig met het benoemen van "mama en papa", probeer dit te vermijden zolang je niet zeker bent, gewoon om ongemakkelijke situaties te vermijden voor jezelf. 

Geef aan de ouders ook aan welke voorzieningen er zijn, bijvoorbeeld de speeltuin, een speelhoek,  kinderstoelen, een apart menu voor kinderen. 

3. Een kindvriendelijk menu 


Een kinderkaart voorkomt niet alleen dat volwassenen kindergerechten bestellen, het geeft je ook de mogelijkheid om creatief te zijn. Je kan de vormgeving helemaal anders aanpakken als dat van een standaard menukaart. Langs de andere kant kan je ook gewoon jouw huisstijl aanhouden en zorg je er voor dat kinderen zich net zoals de volwassenen behandeld voelen. Aan jou dus de keuze! Natuurlijk kan je ook gewoon aan de klant vragen welke kaart je mag geven, misschien wil een kind van 12 jaar wel gewoon hetzelfde menu als het andere gezelschap. 

Stel dat je geen kinderkaart aanbiedt vermeld dan in een aparte sectie of pagina de kindergerechten of geef duidelijke informatie.
Hierbij denken we aan "bepaalde gerechten kunnen in kleine porties worden besteld voor kinderen tot.... ", "kinderportie is aan de helft van de prijs,...", ... . 
Heb je een volwassenen die vraagt om een kinderportie dan kan je vriendelijk vermelden dat dit niet mogelijk is, maar hou er rekening mee dat senioren wel een verminderde eetlust kunnen hebben. Dit laatste is een beetje wikken en wegen. 

Een heel leuk extraatje is dat je voor kleine kindjes (onder de 5 jaar) geen menukaart geeft maar een knisperboekje waar ze mee kunnen spelen. 

4.Wees creatief in het aanbod


Niet elk kind wil frietjes met kip en appelmoes, spaghetti of curryworsten! Je mag best creatief zijn, al zet je maar één extra gerecht op de kaart. Zorg in ieder geval voor een gevarieerd, gezond aanbod. Je kan ook gewoon enkele van jouw gewone gerechten in kinderformaat aanbieden. Zo leren kinderen diverse smaken kennen en wordt hun smaakpalet uitgebreid dankzij jou. 

Verstop groeten in het menu door ze te pureren, een groentesoep in een klein glaasje als hapje, of presenteer de groenten op een leuke manier zoals aan spiesjes. Maar ook een quiche is een leuke manier om toch voldoende groenten op het menu te plaatsen. 
Je kan ook aan de kinderen of ouders vragen welke groenten ze graag eten of lusten. Daarnaast hou je ook best rekening met allergenen of andere eet-/dieetwensen. Bepaalde kinderen voeden hun kinderen ook vegan of vegetarisch op. 

Met behulp van uitsteekvormen kan je een kindergerecht heel wat aantrekkelijker maken, kies voor een een ongewone pastasoort of serveer grappige servetten. Zeker in de tijd rond Pasen, Kerst, Halloween of ga voor een sprookjesthema. 

Beperk het ook niet enkel en alleen tot een aangepaste gerechten maar biedt ook andere drankjes aan. Zoals bijvoorbeeld kindercocktails of kindercappuccino's. 

5. De juiste voorzieningen


Niet elke leeftijdscategorie heeft dezelfde voorzieningen nodig hier maken we even het onderscheid tussen baby's, peuters en kleuters, vanaf 6 jaar en voor tieners. 

5.1 Voorzieningen voor baby's

  • Voorzie genoeg ruimte voor een kinderwagen: dit kan in de gang of in de vestiaire wanneer er in de zaak geen plaats is;
  • Zorg voor voldoende plaats tussen de tafels indien de kinderwagen niet in de gang kan staan;
  • Voorzie de mogelijkheid om het meegebrachte eten op te warmen, vraag hier ook geen geld voor en vermeld het zeker aan de klanten. Zorg er ook voor dat je de voeding op de juiste temperatuur aanbiedt of vraag of de ouders het kunnen testen. Je kan ook de presentatie opfleuren door een servetje en een bordje te voorzien;
  • Voorzie slabbetjes en een plastic lepeltje;
  • Voorzie een handige en propere verschoningstafel, met kussen, op een centrale plaats die toegankelijk is voor vaders;
  • Voorzie een rustige plek waar moeders borstvoeding kunnen geven.

Wil je de verschoningstafel praktisch houden, ga dan voor een exemplaar dat je kan inklappen aan de wand. Zo kan je ruimte besparen wanneer het niet wordt gebruikt. Geef ook aandacht aan de hygiëne, voorzie eventueel reiningsdoekjes en een luieremmer. Deze is groot genoeg, voorzien van een pedaal of klep en reinig je natuurlijk dagelijks. Voorzie je op het toilet nog een kinderopstapje, pamperzakje, babydoekjes en een lotion dan ben je extra punten aan het scoren. 

Vaak hebben ouders van baby's tot 1,5 jaar zelf alle bestek bij. Wil je toch bestek voorzien ga dan voor een plastic fles voor vloeibare voeding en plastic labels. Een drankbeker met tuitje is een must. Meestal heeft een bord of beker een speciale antislip -onderlaag, die maakt de kans op accidentjes kleiner. 

5.2 Voorzieningen voor peuters en kleuters

  • Kinderkapstokken zijn een must, daarnaast heb je ook een kinderstoel in de zaak of een kussen om een zetel op te hogen; 
  • Voorzie een slabbetje, plastic drinkbeker, bord met hoge rand en aangepast  (dikker) bestek;
  • Net zoals bij baby's is het mogelijk dat er eten moet worden opgewarmd; 
  • Voorzie kindergerechten of een kinderkaart;
  • Voorzie tekengerief, potloden, speelgoed en blokpuzzels;
  • Net zoals bij baby's voorzie je ook een verschoningtafel, maar ook een potje of een kinderzitje voor de toiletbril;
  • Voorzie ook een opstapje voor aan de wastafel.

Wil je dat de kinderen aan tafel kunnen spelen, voorzie dan genoeg tafelruimte voor de kinderen. Wissel de kleurplaten af en toe, denk hierbij aan de Paasdagen, Kerstmis,.... . Je kan ook puzzels en boekjes aanbieden. Al dit materiaal kan je aanbieden aan de kinderen of je kan hen het laten nemen uit een speelgoedkist of een kast. Spreek hen zelf hierop aan en informeer hen ook dat ze eventueel netjes terug moeten leggen. 

5.3 Voorzieningen vanaf 6 jaar

  • Een kinderkapstok;
  • Kinderstoel, of een kussen om op te hogen;
  • Aangepast bestek;
  • Net zoals bij peuters en kleuters biedt je ook best een kindermenu aan; 
  • Voorzie ook tekengerief, speelgoed, een speelhoek (indien mogelijk), kleurtjes,... .

Wanneer je een speelhoek in jouw zaak hebt, zorg er dan voor dat deze goed gelegen is. Ouders willen natuurlijk hun kinderen in de gaten houden, en kinderen willen er snel terecht kunnen voor te spelen tijdens lange etentjes. De hoek mag in vrolijke kleurtjes inclusief leuke stoelen en kussens. Hou er wel rekening mee dat de speelhoek veilig is. Kinderen durven dingen inslikken, dit wil je absoluut niet laten gebeuren. Kinderen durven ook dingen afbreken, ga voor degelijk materiaal dat tegen een stootje kan. Zelf controleer je ook best de speelhoek, was het speelgoed af, vul stiften en kleurtjes bij, vul papier bij. 

Het bestek komt in alle vormen en materialen, het sterkste materiaal is melamine, dit kan tegen een stootje en is microgolfbestendig. Kinderborden mogen kleurrijk zijn en mooie prints hebben, past dit niet bij jouw zaak, ga dan gewoon voor de stijlvolle variant. Het bestek kan ook best tegen een stootje en is natuurlijk niet te scherp.

5.4 Voorzieningen voor tieners

  • Tegenwoordig is het enorm belangrijk om draadloos internet aan te bieden, net zoals stopcontacten; 
  • Voorzie aangepaste menuopties; 
  • Wil je geluidsoverlast voorkomen voorzie dan eventueel reserve-oortjes voor electronica. 

6. Zet jezelf in de kijken 


Vind je van jezelf dat je kindvriendelijk bent meld je dan zeker aan op de volgende websites:

  • Kinderen Welkom: een website waar bezoekers via de zoekfunctie kindvriendelijke horecazaken kunnen vinden;
  • www.uitmetkinderen.be: hier staan alle kindvriendelijke restaurants, attracties,... . 

7. Kind is geen koning! 


Een kindvriendelijke zaak wil niet zeggen dat je alle ongewenst gedrag van kinderen moet aanvaarden. Je mag het hen naar hun zin maken, maar ze zijn heus geen koning. Wanneer je kinderen ongewenst gedrag ziet vertonen wees er dan snel bij. Hoe sneller je reageert, hoe minder je de situatie kan laten escaleren. Spreek ook de ouders aan op een vriendelijke, beleefde manier. Zij zijn nog steeds verantwoordelijk voor hun kind en sommige ouders vinden het niet prettig dat buitenstaanders hun kinderen terechtwijzen. Blijf ook altijd rustig, neem een neutrale houding aan en ga niet direct in de tegenaanval. Motiveer waarom het gedrag ongepast is en waarom het niet door de beugel kan.

 

Wil je graag meer informatie dan kan dit op de website van Horeca Vlaanderen. 

Voeg commentaar toe

Loading