Onlinewerkrooster | Top 6 oorzaken waarom restaurants falen

Top 6 oorzaken waarom restaurants falen

Een gewaarschuwd mens is er twee waard. Het is belangrijk om de concurrentie te bestuderen en te leren uit de fouten van anderen. Zo kan je veranderingen aanbrengen waar nodig in jouw eigen zaak. Hieronder lees je de top 6 van oorzaken die ervoor zorgen dat restaurants falen.
 

1. Concurrentie

Het is vanzelfsprekend dat je niet de enige persoon bent met een passie voor koken en ondernemingszin. Vele horecazaken waren je voor of volgden. Hierdoor heb je concurrenten, die vaak totaal verschillend zijn van jouw restaurant. Ze bieden meer aan, zorgen voor extra's of weten de klanten in een continu veranderende markt beter te overtuigen. Het is dus belangrijk om naar de wensen van jouw klant te luisteren en hier zo goed mogelijk aan proberen te voldoen. Denk na over hoe je klanten naar jouw zaak kan halen en hen ook kan houden als vaste klanten. Daarnaast is een goede locatie tegenover jouw concurrentie ook een extra pluspunt! Jouw huidige locatie kan je natuurlijk niet veranderen, maar voor starters is dit zeker een punt dat ze in het achterhoofd moeten houden.

Als je echt de concurrentie wil bestuderen kan je best een concurrentie-analyse doen.
- Wie zijn jouw directe concurrenten? Maak er een lijstje van;
- Wat wil je onderzoeken? Hun prijzen? Hun marketingstrategie? De service die ze bieden; 
- Wat zijn hun doelstellingen? Welke richting willen ze uit;
- Wat zijn de zwaktes en de sterktes van jouw concurrenten; 
- Hoe onderscheiden jouw concurrenten zich? Via hun prijzen? De service;
- Op welke klanten/markt focust de concurrentie zich? 

 

2. Management

Een horecazaak leiden, vraagt helaas om meer dan alleen talent voor koken. Je hebt een ondernemingsvisie nodig en een gebrek aan deze visie leidt regelmatig tot het einde van een onderneming. Je moet zorgen voor een goede opleiding voor jouw personeel, de kosten betalen en alles tot in details en op een kritische manier in de gaten houden. Dit vergt tijd, energie en kennis. Aarzel zeker niet om je hier te laten bijstaan door iemand. 

 

3. Kosten van personeel

Personeel is niet goedkoop, zeker tijdens de drukke periodes is er vaak een extra arbeidskracht nodig of worden er al eens overuren gemaakt. Een efficiënte personeelsplanning en werkrooster zijn van optimaal belang. Jouw restaurant moet perfect draaien, maar je moet ook de kosten in het achterhoofd houden. Verlies je hier soms het overzicht? Dan kan je best even een demo-aanvragen op deze link. 

Daarnaast moet je al zeker jouw best doen om goed personeel in jouw zaak aan het werk te houden. De turnoverkosten van een ervaren personeelslid zijn enorm zwaar. Jouw personeel tevreden houden is een belangrijke taak. Indien jouw personeel ontevreden is kan dit leiden tot afwezigheden, ziekte en natuurlijk ontslag. 

Dankzij allerlei maatregelen van de overheid zijn er mogelijkheden om "goedkopere" werkkrachten in te schakelen. Denk maar aan de flexi's, extra's en de jobstudenten. Al deze statuten maken het makkelijker om als horeca-ondernemer personeel in te schakelen. 

 

4. Belastingen

Hoewel de BTW in België al flink is gedaald, van 21% naar 12%, is deze nog steeds het dubbele van onze buurlanden. Dit is helaas een probleem waar je als ondernemer niets aan kunt doen, je moet echter deze kosten wel inplannen. De BTW-regels zijn ook niet heel makkelijk, dranken die ter plaatsen worden genuttigd (ongeacht of ze alcohol bevatten) hebben steeds een BTW-percentage van 21%. Voeding die bereidt wordt heeft de regel van 12%, voedingsmiddelen die je niet moet bereiden zoals Chips, nootjes... die vallen terug op 21%.

Interessant om mee te nemen is dat je op afhaalmaaltijden slechts 6% betaalt. Dit geldt ook voor dranken zonder alcohol. Dranken met alcohol als take away aanbieden is geen goed idee want dan betaal je terug 21% BTW. Opgelet ben je eigenaar van een foodtruck dan betaal je 12% BTW.

Ben je aan het twijfelen om toch afhaalmaaltijden aan te bieden als ondernemer, dan kan dit wel eens een doorslaggevende factor zijn. 

 

5. Slechte beslissingen & te weinig winst

Goed nadenken over de beslissingen die je moet nemen is van cruciaal belang voor jouw horecazaak en ook dit vraagt weer om goed management. Vraag deskundig advies of de mening van andere bij twijfel. Inspiratie op doen kan nooit kwaad. Een onafhankelijk iemand houdt een nuchtere kijk op de belangrijke zaken. Het doel van een onderneming is het maken van winst, wees dus niet bang om de vraagprijs omhoog te drijven indien nodig. Natuurlijk is het positief om een lage prijs te kunnen bieden voor de klant. Dit is echter niet altijd mogelijk en hangt af van jouw concurrenten op de markt. 

Ook hier weer, meten is weten...

 

6. Geen reclame, acties of marketing

Heel belangrijk en toch iets wat vaak vergeten wordt door horeca-ondernemers is de kracht van marketing. Social media is niet meer weg te denken uit onze samenleving en het is dan ook als horeca-zaak een must om hiervan gebruik te maken. Gaande van een actieve Facebookpagina tot zelfs een Instagram. Het zijn middelen die je gratis kan gebruiken om jouw zaak te promoten. Deel acties op jouw pagina, plaats leuke foto's, deel events,... .

Hier alvast nog enkele leuke tips: 
- Zet een actie-kalender op: welke acties wil je wanneer lanceren, naast de klassiekers zoals Valentijn, Moederdag,.... .
- Nu ook met de aankomende zomer kan je best eens nadenken op welke locale events je jouw horeca-zaak wil doen schitteren;
- Think outside of the box, tegenwoordig is de invloed van influencers en food-journalisten niet meer weg te denken. Contacteer hen en bedenk samen met hen een leuk event, het is een kleine investering die je wel de nodige publiciteit kan opleveren;
- Vul zoveel mogelijk informatie in bij de Google locatiepagina. Correcte openingsuren en een telefoonnummer zijn van groot belang;
- Ga mobiel: heb je een website, zorg dan dat deze ook op de smartphone toegankelijk is. 

Wij bij Onlinewerkrooster willen het alvast gemakkelijker maken voor jou! Onze planningstool is de ultieme hulp bij jouw personeelsplanning, dimona-aangifte en tijdsregistratie. Klik maar even hier!

Wil je de hele blog nog even nalezen op de website van Lightspeed, dan kan dat op deze link.

 

Voeg commentaar toe

Loading