Onlinewerkrooster | De 80/20 toepassen tijdens of na de corona-crisis

De 80/20 toepassen tijdens of na de corona-crisis

De meeste horeca-uitbaters hebben het momenteel héél moeilijk met de huidige, onzekere situatie, ook al zijn we allemaal overtuigt dat deze maatregelen moeten. Heel wat horeca-ondernemers zijn zich nu aan het herbronnen en kijken toekomstgericht. Je kan jouw zaak makkelijk analyseren dankzij de 80/20-regel. In deze blogpost krijg je alle informatie over hoe je dit doet. Mogelijks heb je nu een momentje vrij om deze regel te implementeren in jouw horeca-zaak of kan je dit in de toekomst zeker nog gebruiken. 

Wat is de 80/20-regel


Je kent deze regel misschien ook onder de naam van het Pareto-principe. Deze Italiaanse econoom ontdekte vroeger dat 80% van de bezittingen in handen was van 20% van de bevolking. Hij is dit verder gaan analyseren en concludeerde dat deze 80/20-regel bij veel meer van toepassing.

Een voorbeeld recht uit de horeca: in de gemiddelde frituur wordt 80% van de omzet gegeneerd uit 20% van het aanbod. Zo bestelt de gemiddelde klant dus steeds dezelfde snacks. 

Uiteindelijk wil je deze regel als volgt gaan toepassen in jouw horeca-zaak "zo veel mogelijk resultaat halen uit zo weinig mogelijk inspanningen". 

Om dit te bereiken ga je dus jouw onderneming moeten analyseren. 

Analyseer jouw onderneming

Als ondernemer heb je momenteel geen keuze dan de huidige situatie te aanvaarden, mogelijks is dit ook een momentje om te herbronnen of jouw zaak even vanuit een ander standpunt te bekijken. Wij zien dat heel wat ondernemers zich al focussen op de toekomst en dat juichen we alleen maar toe. 
 
Om te starten kan je al volgende vragen proberen te beantwoorden: 

  • Wat gaan we anders doen in de toekomst?;
  • Wat zijn mijn verdienmodellen?;
  • Ga ik mijn huidige formule houden?;
  • Hoe ga ik mijn tijd in de toekomst besteden;

Wanneer je op bovenstaande vragen al een antwoord klaar hebt, kan je misschien nog een stapje verder gaan. Dan hebben we ook nog deze blogpost voor jullie. 

 

Analyseer jouw takenpakket


Het kan misschien een beetje gek klinken maar jouw tijd als ondernemer is kostbaar. Mogelijks heb je hier nog geen echt zicht over, daarom kan je nu ook best even aan de slag gaan met een logboek. In dit logboek ga je een overzicht maken per dag hoeveel tijd je spendeert aan alle activiteiten.

Hieruit ga je leren welke activiteiten 80% van je tijd opslorpen en die tijd is vaak te duur. Heb je al eens nagedacht om te investeren in automatisatie? Zodat je die 80% terug kan brengen naar 20% zoals het hoort. 

Welke taken slorpen enorm veel energie, stel je deze systematisch uit of ga je deze direct aanpakken? Is het niet beter dat je enkele van deze taken gaat uitbesteden? Als leidinggevende moet je niet alle taken zelf blijven doen, misschien heb je een werknemer in dienst die enkele van deze taken kan overnemen. Of misschien schakel je een firma in voor enkele taken. Zo kan jij je focussen op wat je graag doet en jouw kerntaken. 

Een goede ondernemer maakt tijd voor zichzelf, zo blijft het leefbaar, je hoeft niet enkel hard te werken, je moet ook efficiënt werken. 

Durf jezelf ook de vraag stellen:

  • waar haal jij voldoening uit?;
  • Waar beleef jij plezier aan?;
  • En hoe kan ik dit toepassen in mijn job als horeca-ondernemer.

Analyseer jouw personeel

Stel jezelf ook die vraag over jouw personeel, welke 20% van mijn personeelsleden zorgen dat 80% van mijn zaak goed draait. Het is belangrijk dat je zo'n mensen in dienst kan houden en dat je hen hier ook voor beloont.

Welke vragen je je daarnaast nog kan stellen is:

  • Wat verander ik aan mijn personeelsbeleid?;
  • Hoe ziet mijn ideale team eruit?;
  • Hoe stel ik mijn ideale team samen?;
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn mensen gemotiveerd blijven?.


Wij schreven in het verleden al een blogpost rond het motiveren van mensen, deze vind je hier. Hoe je jouw ideale team kan ontdekken lees je dan weer hier. 

Analyseer jouw klanten en het menu 


Net zoals voor jezelf kan je ook jouw klanten in vraag stellen. 80% van de inkomsten wordt gegeneerd door 20% van jouw klanten. 

  • Hoe kan je deze klanten leren kennen?;
  • Hoe kan je deze klanten belonen?;
  • Gaan deze aanpassingen mij die klanten kosten die geen deel uit maken van die 20%?;
  • Zijn de marges van mijn menu in orde? Want ja hoor 80% van jouw verkoop komt van 20% van jouw producten. 

Concreet betekent dit dat je misschien jouw menu wel moet vereenvoudigen, bekijk welke gerechten voldoen aan die 20% -regel. Welke zijn de toppers? Welke ga je schrappen.

 

Voeg commentaar toe

Loading